poniedziałek, czerwca 17, 2013

2,5 GHz na Intel Atom N2600 - Niemożliwe ? A Jednak!

Poniedziałek, początek tygodnia, dzień wcześniej zainteresowałem się temperaturami pracy mojego laptopa podczas wykonywania typowych czynności, włączyłem program OCCT - wyświetla on wartości minimalne i maksymalne wszystkich pomiarów jakie jest w stanie wykonywać, równocześnie pokazując te z danej chwili w czasie rzeczywistym. Zwykle temperatura mojego komputera waha się w granicach 65*C, po włączeniu filmu w wysokiej rozdzielczości zaczyna się robić coraz cieplejszy. Postanowiłem dość mocno obciążyć procesor, wczorajszym rekordem temperatury było 77*C na drugim rdzeniu, a dziś chciałem sprawdzić, czy nie dałoby się osiągnąć jednak "lepszego wyniku"
Moje przewidywania się sprawdziły. Udało się osiągnąć 80*C przy równoczesnym odtwarzaniu 3 filmów w Full HD z Youtube w przeglądarce oraz dwóch w osobnych odtwarzaczach - pierwszy w Full HD, drugi w 720p - format mp4, kodek H.264. Taki efekt mi wystarczy, więcej nie oczekiwałem, by stwierdzić, że laptop nieźle się potrafi przygrzać w upalny dzień. Moje zdziwienie jednak było nie do opisania, gdy zupełnie z przypadkiem postanowiłem sprawdzić maksymalne taktowanie szyny przy maksymalnej wartości zegara procesora, by ewentualnie pobawić się w podkręcanie. Jej wartość się odpowiednio zmniejsza i w trybie oszczędzania energii standardowe 1600 MHz maleje do 600. więc pomyślałem: "Czemu u by nie spróbować jej zwiększyć..." wykorzystałbym program SetFSB, ale zrezygnowałem z zabawy widząc takie wyniki... :

Przy taktowaniu szyny FSB 153MHz zegar pociągnął 2454 MHz (słownie: dwa tysiące czterysta pięćdziesiąt cztery megaherce), co w zaokrągleniu wynosi nieinaczej jak 2,5 (tak, dwa i pół) GHZ! 
Ale to są tylko liczby, a wartość maksymalna nie jest stałą jaką udało mi się utrzymać, lecz wartością chwilową, ponieważ to nie ja wpłynąłem na tak wysoki wynik, a magistrala przetaktowała się automatycznie pod wpływem obciążenia lub był to zwyczajnie błąd pomiarów programu OCCT. Jeśli jednak by uwierzyć tym wynikom to musiałem mieć mocne szczęscie że procesora szlag nie trafił, inaczej ten post nie pojawiłby się dziś.
Mimo wszystko jestem w pewien sposób dumny z tego "osiągnięcia" niby nic nadzwyczajnego, ale sam fakt widoku takiego taktowania jest niecodzienny dla użytkownika minilaptopa z procesorem Intela z najniższego segmentu jaki w nim się znajduje. To tyle na dziś, witam w czerwcu, bo to pierwszy post tego miesiąca!

@EDIT 7 września 2013: Sprostowanie dotyczące małego nieporozumienia o kwestie użycia przeze mnie programu setFSB. Ja chciałem go użyć, by spróbować podwyższyć taktowanie procesora, lecz zrezygnowałem. Post dotyczy zjawiska jakie zarejestrował OCCT po celowym obciążeniu systemu przez rózne aplikacje. Procesora nie da się podkręcić, setFSB nie chce współpracować z tym modelem.

~Volteski

5 komentarzy :

  1. witam, jaki jest pll dla 2600 ?
    dzieki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem specem w podkręcaniu i nie mam zielonego pojęcia na ten temat. Idzie to w ogóle w jakiś sposób sprawdzić ?

      Usuń
    2. Napisales ze uzyles program SetFSB do pokdrecania, tam wybiera sie najpierw odpowiedni pll dla plyty, czy automatycznie ci wybral ? jakiej wersji program SetFSB uzyles ?

      Usuń
    3. Sęk w tym, że ja nie używałem setFSB, chciałem użyć, ale zrezygnowałem. Do postu dałem notkę z wyjaśnieniem, bo to co napisałem wcześniej faktycznie mogło być nie zrozumiałe.

      Usuń
  2. Witaj,
    to będzie miło , aby powiedzieć nam, jak udało Ci się zmienić FSB N2600 .
    dziękuję

    OdpowiedzUsuń

 
Blogger Templates